Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Recensie: Lieg met mij - Philippe Besson

Velen van ons herinneren zich wel die mysterieuze jongen op de middelbare school. Die knappe stoere jongen, waar je vriendinnen hardop van durfden te zeggen dat het zo’n stuk was, terwijl jij niet al te enthousiast knikte, omdat je nog in de kast zat en natuurlijk nooit hardop zou zeggen dat je een jongen ook knap, laat staan aantrekkelijk vond.

Die jaren 80 sfeer schetst Philippe Besson in zijn laatste roman “Lieg met mij”. Hij neemt je mee terug naar het Frankrijk zoals ik me dat herinner uit Franse films en vakanties. En naar je eigen tienertijd. Vol onzekerheden. Het begin van deze roman is dan ook een heerlijke stap terug in je eigen jeugd en een nostalgie van een Frankrijk uit de jaren 80.

Ik begon aan het  boek "Lieg met mij" van de Franse auteur Philippe Besson, op aanraden van Splinter Chabot.

"Ik denk dat ik zelden, of nog nooit, met zoveel verdriet, verlangen en verliefdheid een boek heb gelezen."

Splinter Chabot

Besson verleidt je om zijn boek in een ruk uit te lezen doordat hij je aan het begin razend nieuwsgierig maakt. Op het station ziet hij iemand lopen waarvan hij bijna zeker weet wie het is. Hij tikt hem op de rug, de man draait zich om. En dan …  word je teruggeschoten naar de jaren 80 van zijn jeugd:

"Thomas kleedt zich uit, gooit zijn kleren op de grond, hij wil op zijn beurt naakt zijn en dat onze  huid elkaar raakt (hij heeft geen enkel probleem met zijn naaktheid en leert  mij minder bang te zijn voor de mijne). Hij streelt me, zijn handen zijn vaardig, hij weet wat hij moet doen. Hij verslindt mijn heupen, mijn bovenlijf. Hij kreunt. Ik hoor dat kreunen, dat hij niet heeft kunnen inhouden, dat hij misschien heeft laten gaan zonder het zelf op te merken: dat ontroert me enorm. Ik   schreef het al, geloof  ik: niets ontroert me zo als die onbewaakte  ogenblikken, waarin je jezelf vergeet."

Hij omschrijft het ontstaan van een romance op de middelbare school met die knapste jongen van de school. Dat overkomt hem. Ze komen beide uit twee compleet verschillende werelden. Besson beschrijft al zijn gevoelens en kwetsbaarheden waardoor je enorm meegevoerd wordt in de spanning die deze prille liefde met zich meebrengt. Philippe Besson schrijft zo beeldend dat je het boek leest alsof je een film zit te kijken. Hun werelden scheiden zich na het behalen van de middelbare school.

Wat zich daarna ontvouwt in dit autobiografische verhaal laat zich moeilijk beschrijven. Wat ik wel wil zeggen is dat je het boek niet meer weg kan leggen. Het is een combinatie van zoveel liefde, verdriet, kwetsbaarheid en pijn. Zo prachtig omschreven. Dit boek omschrijft zowel de universele gevoelens van kalverliefde, maar legt daarnaast ook genadeloos bloot hoe ingewikkeld het is om uit de kast te komen als je je gevangen voelt in je milieu en de verwachtingen van je omgeving. Het legt een Intens teder, en tegelijkertijd ongelofelijk verdrietige geschiedenis bloot.

Lees  het boek. Te mooi.

Deze recensie is het debuut van Jan Sluijter als vrijwilliger, redacteur en vooral recensent voor GayRotterdam. Het boek "Lieg met Mij" is een uitgave van de Bezige Bij, en is nu te koop via de boekhandel. In Frankrijk zijn inmiddels meer dan 125.000  exemplarten verkocht.

Rate this item
(0 votes)
Last modified on woensdag, 22 juli 2020 19:45
Jan Sluijter

Jan Sluijter (1968) is geboren in Eindhoven en kwam na zijn studie in Utrecht en na zijn militaire diensttijd in Rotterdam terecht. Hij werkte als HR-manager in de haven. Hij woonde al met veel plezier in Schiedam als hij in 2015 het roer omgooit en verder gaat als fotograaf en gastheer van B&B De Schiedamse Suites. In 2019 was Jan mede-organisator van de eerste LHBTI-picnic te Schiedam tijdens Rotterdam Pride.
Na de coronacrisis hoopt Jan opnieuw gasten uit de hele wereld te ontvangen. Als fotograaf specialiseert Jan zich in architectuur en interieur. Ook maakt hij (pers)foto’s van personen, evenementen en andere belangrijke momenten.